”Vems pojke är du då?” – förstörd barncykel skapar diskussion om vuxenansvar

Efter att dotterns cykel vandaliserades utanför dagiset i Saltvik vill Johan Åkerblom lyfta en större fråga än bara skadegörelsen som polisanmälts. Han menar att samhället behöver bli bättre på att bry sig om varandra.
Enligt Åkerblom handlar det om att våga säga hej, ställa frågor och vara närvarande som vuxen, också när det gäller andras barn. De ”gamla tanterna och farbröderna” som förr hade koll på vem han var och var han hörde hemma var kanske inte så tokiga, säger han.
Även Saltviks fullmäktigeordförande Thommy Fagerholm ser utvecklingen som ett tecken på att något förändrats i samhället. Han hänvisar till uttrycket att det krävs en hel by för att uppfostra ett barn och menar att vuxna behöver ta ett gemensamt ansvar för att se och bry sig om unga.
Kommunen har redan diskuterat frågan och ett förslag är att se över möjligheterna till fler fritidsaktiviteter efter skoldagen som ett sätt att ge unga meningsfull sysselsättning.