Tog tillbaka erkännande och skyllde på mamma – hovrätten höjer straff efter mjölkgårdsförskingring

Åbo hovrätt höjer fängelsestraffet för en 41-årig kvinna som dömts för att tillsammans med sin mor förskingrat över 600 000 euro från Östergårds mjölk, vilket ledde till gårdens konkurs. Kvinnan erkände brotten i tingsrätten men i hovrätten skyllde hon på sin mor.
I tingsrätten dömdes kvinnan till ett år och sex månaders ovillkorligt fängelse för grov förskingring och grovt bedrägeri. Hennes mor hade redan året innan dömts till fängelse för att under åren 2015-2017 ha tömt mjölkgården på pengar och förmedlat dem vidare till dottern. Pengarna användes bland annat till bilar, resor och märkesprodukter.
Målet avgjordes i tingsrätten genom en erkännanderättegång. Efter domen tog kvinnan tillbaka sitt erkännande och hävdade att modern agerat självständigt och utan hennes uppmaning. Åklagaren yrkade då på ett års strängare fängelsestraff eftersom den lindrigare straffskalan vid erkännanderättegång inte längre skulle tillämpas.
Hovrätten bedömer att kvinnans nya berättelse inte är trovärdig och går på åklagarens linje. Straffet höjs därför till två år och sex månaders fängelse.
Ålands Radio producerade i fjol dokumentären Sveket på mjölkgården, där Ole Blomqvist berättar hur mjölkgården, som gått i arv i fyra generationer, gick förlorad till följd av exfruns och hennes dotters brott.

Exfruns förskingring ledde till mjölkgårdens konkurs – “Man måste se framåt”
Lyssna på dokumentären "Sveket på mjölkgården"
