Nästa vår kan ny portal öppna på aland.ax

Under tisdagen presenterade Landskapsregeringen tillsammans med civilminister Ingrid Zetterman (Lib) den nya invånarportalen. På aland.ax kommer man från och med mitten av nästa år få myndighetsinformation samlad.
Direktivet att genomföra detta har funnits sedan regeringen tillträdde 2023. Det skapas nu en plattform som ska hantera allt och fortsätta växa.
– Det är ett projekt som aldrig blir färdigt. Blir det någon gång färdigt så har vi gjort fel. Den här plattformen ska fyllas på med samhällsnyttig information löpande, säger Ingrid Zetterman (Lib).
Till en början kommer portalen bestå av flera delar när pilotprojektet lanseras i maj 2027. De är befolkningsdata, körkortsdata, högkostnadsskydd från ÅHS, ansökan om barndagvård i en kommun och exempelvis öppettider för ett bibliotek eller kommunkansli. Nu hoppas gruppen bakom projektet att så många myndigheter och kommuner som möjligt vill ta plats på plattformen i framtiden.
– Hittills har vi fått en väldigt positiv respons där många har anmält sitt intresse och gett ett gott gensvar om att så småningom också hamna på plattformen, säger Ingrid Zetterman.