Arkens sommarbar uppfördes utan lov och följer inte stadsplanen – får ändå bygglov

Mariehamns byggnadsnämnd ger klartecken för restaurang Arkipelags nya italienska sommarbar i självstyrelseparken – trots att projektet inte följer stadsplanen.
På tisdagen beviljade nämnden ett tidsbegränsat bygglov för uteserveringen utanför Compagniet. Samtidigt konstaterar nämnden att anläggningen varken överensstämmer med stadsplanen eller färgmässigt smälter in i parkmiljön. Dessutom har byggnaden redan uppförts utan bygglov.
Nämndens ordförande, Camilla Hägglund-Palmqvist (M), betonar att bygglovet är tillfälligt.
– Vi beviljar bara ett tillfälligt bygglov. Under tiden är det byggnadsnämndens mening att man ska föra det vidare och utreda om det är möjligt att ha en uteservering där utgående från stadsplanen, säger hon.
Som följd av avvikelserna tredubblas bygglovsavgiften till maximibeloppet. Trots kritiken valde nämnden att bevilja ett tidsbegränsat lov som gäller till den 23 juni 2027.
Den planerade uteserveringen omfattar cirka 430 kvadratmeter i självstyrelseparken. Arkipelag har tecknat ett avtal med Fastighetsverket om att använda marken och betalar 2 000 euro för resten av året. Tanken är att satsningen ska utvärderas efter sommarsäsongen innan parterna tar ställning till en fortsättning.
