Hoppa till huvudinnehåll
Ålands Radio & TV
  • Start
  • Nyheter
  • Sport
  • Kultur
  • Poddar
  • Sommarprat
Sök
  • Start
  • Nyheter
  • Sport
  • Kultur
  • Poddar
  • Sommarprat

Om ÅRTV

  • Om bolaget
  • Personal
  • Jobba hos oss
  • Frekvenser
  • ÅRTV svarar

Kundservice

  • Kontakta oss
  • Felanmälan
  • Tillgänglighet
  • Tipsa oss
  • Firarmix
  • Sök

Följ oss

  • Facebook
  • Instagram
  • X
Ålands Radio & TV
Tipsa oss
Ansvarig utgivare: Heidi Grandell-Sonck
© Ålands Radio & TV AB 2026

Tre på sjukhus, fler fall bedöms för vårdbehov

Bilden är tagen vid ett annat tillfälle. Foto: ÅRTV

Under dagen har ytterligare en person lagts in på sjukhusets intensivvårdsavdelning med Covid-19.

En tredje person togs in för sjukhusvård samtidigt som dagens presskonferens pågick, vilket hälso- och sjukvårdsdirektör Jeanette Pajunen anmärkte på.

- Läget ändrar väldigt snabbt nu. Det finns ett fjärde fall där vi tror att personen behöver tas in och flera som har tagit kontakt med akuten där vi ska bedöma om vård behövs, säger hon.

Situationen inom ÅHS beskrivs som väldigt utmanande, men ett extra orosmoment då smittan tagit sig in på äldreboenden, och ytterligare omstruktureringar av personalresurserna kan komma att behövas.

Flera av de planer ÅHS gjorde upp i början av pandemin som aldrig behövde användas då dammas nu av.
- Det är en god sak, att vi inte behöver börja tänka helt från början. Men det ser inte bra ut, anmärkte Jeanette Pajunen.

Taggar

  1. Nyheter
  2. Coronapandemin

Författare

  1. Felix Quarnström
Publicerad 5.1.2022 kl. 18:06