Sund antog ny tobakspolicy – styrelsen inte beredd att slopa den helt

Sunds kommun ska fortsättningsvis ha en tobakspolicy, det beslöt kommunstyrelsen på sitt senaste möte.
Frågan har diskuterats i kommunen då den policy som funnits setts som ganska sträng och auktoritär.
Kommundirektören har föreslagit att policyn helt kunde slopas, men kommunstyrelsen har varit tveksam och förordat en ny policy som inte fokuserar lika mycket på övervakning som den gamla.
Nu har man låtit nämnderna komma med utlåtanden och de har haft olika åsikter om huruvida tobakspolicyn behövs eller inte.
Kommunstyrelsen beslöt till slut att anta den nya omgjorda policyn. Man bestämde också att kommunen under de kommande åren ska utvärdera om den behövs i framtiden eller inte.