Hoppa till huvudinnehåll
Ålands Radio & TV
  • Start
  • Nyheter
  • Sport
  • Kultur
  • Poddar
  • Sommarprat
Sök
  • Start
  • Nyheter
  • Sport
  • Kultur
  • Poddar
  • Sommarprat

Om ÅRTV

  • Om bolaget
  • Personal
  • Jobba hos oss
  • Frekvenser
  • ÅRTV svarar

Kundservice

  • Kontakta oss
  • Felanmälan
  • Tillgänglighet
  • Tipsa oss
  • Firarmix
  • Sök

Följ oss

  • Facebook
  • Instagram
  • X
Ålands Radio & TV
Tipsa oss
Ansvarig utgivare: Heidi Grandell-Sonck
© Ålands Radio & TV AB 2026

Stadsnät blir EU-fråga

Mariehamns stad vänder sig nu till EU-kommissionen för att klargöra om planerna på ett så kallat operatörsoberoende stadsnät är förenliga med EU:s regelverk. Stadsstyrelsen har beslutat att lämna in en anmälan till kommissionen innan man går vidare med planerna på stadsnätet. Tanken är att bygga ut ett bredbandsnät som tryggar fri konkurrens till förmånliga priser. Enligt den kommitté som utredde frågan för fem år sedan borde ett nytt, stadsägt bolag bildas för att förverkliga nätet. Planerna har kritiserats av Mariehamns Telefon och Ålcom samt ifrågasatts av frisinnad samverkan och obunden samling i stadsstyrelsen. I både Finland och Sverige finns redan bredbandsnät som byggts i kommunal regi.

Taggar

  1. Nyheter

Författare

    Publicerad 24.5.2010 kl. 13:34|Uppdaterad 30.8.2016 kl. 10:22