Simskolorna har dragit igång – “Viktiga lärdomar vid simning utomhus”

Simskolor hör sommaren till och den här veckan har Folkhälsans årliga simskolor startat upp.
I Bamböle i Finström hålls den här veckan simskola med bland andra simläraren Vilma Danielsson.
– Vi hade en lite äldre grupp på förmiddagen och nu har vi en för nybörjare. Vi delar in grupperna i dels simkunnighet men även ålder, berättar hon på tisdagseftermiddagen när Ålands Radio besöker simskolan.
En av de största utmaningarna är, enligt Vilma Danielsson, att få barnen i vattnet.
– Om det är kallt i vattnet kör vi lite kortare vattenpass och mer lek uppe på land för att hålla barnen varma, säger hon.
Vilma Danielsson säger att det är en stor fördel att ha en simskola utomhus istället för inne i en bassäng.
– Barnen får lära sig att vattnet påverkas av väder och vind. De får lära sig att simma i vågor och i lite kallare vatten. Det är viktiga lärdomar, säger hon.