Jomalamoderater: Sälj mark för att finansiera ny brandstation i Gottby

Moderaterna i Jomalas kommunfullmäktige föreslår att kommunen säljer en fastighet i södra Gottby för att finansiera ett tilläggsanslag till en ny brandstation i Gottby.
På fullmäktigemötet i går lämnade moderaterna in en motion där de föreslår att fastigheten som kommunen fått genom danaarv säljs, i första hand den del av fastigheten som ligger närmast strandlinjen.
En annan möjlig finansiering är enligt moderaterna att ta pengar ur Bergman och Dahlbloms fond, under förutsättning att fondens stadgar medger en sådan donation och att medel finns tillgängliga.
Ålands Radio har tidigare berättat att brandstationsprojektet blivit dyrare än beräknat då brandskyddsfonden beviljat mindre stöd än väntat, och då anbuden blivit högre än budgeterat.
Kommunstyrelsens förslag var att fullmäktige skulle avgöra om projektet ska stoppas eller om kommunen ska skjuta till 200 000 euro i tillägg.
Kommunfullmäktiges ordförande Pamela Sjödahl (Lib) säger till Ålands Radio att fullmäktige under mötet beviljade tillägget.
Moderaternas motion remitterades till kommunstyrelsen för beredning.
Enligt kommundirektör Christian Dreyer handlar motionen om att finansiera tilläggsanslaget i efterhand.
Artikeln uppdaterades klockan 17:57 med information från Pamela Sjödahl och Christian Dreyer. Tidigare fanns ingen information om att tilläggsmedel beviljats.
