Anrikt fartyg har nu Mariehamn som hemmahamn

Den tremastade skonaren Anny von Hamburg har lämnat Ekenäs och har nu Mariehamn som ny hemmahamn, rapporterar Svenska Yle.
Enligt skepparen Juha Pokka är orsaken att kundunderlaget i Ekenäs varit för litet för den kryssningsverksamhet som fartyget bedriver.
I ett inlägg på Facebook skriver fartygets ägare att de blivit ”förbluffade” över mottagandet i Mariehamn.
Till Ålands Radio säger Juha Pokka att planen redan från början var att ha Mariehamn som hemmahamn – något som förverkligades förra veckan.
Fartyget byggdes i Tyskland 1914. Enligt Pokka är Anny von Hamburg en av Östersjöns äldsta tremastade skonare.
Författare
|