ÅMHM avslutar utredningen av Grelsby Strand – KST uppmärksammas på behörighetskrav

Ålands miljö- och hälsoskyddsmyndighet, ÅMHM, har nu avslutat sin utredning av det klagomål som personal på boendet på Grelsby Strand lämnade in. Kontentan är att Kommunernas socialtjänst, KST, har vidtagit rimliga åtgärder och att personaldimensioneringen förefaller vara på en rimlig nivå.
Det var i februari som ÅMHM fick in en anmälan där det uppgavs att det förekom brister i städningen, att matlagning skedde på bekostnad av klienternas omsorg och att personal tvingades springa mellan blöjbyten och köket. Personal uttryckte också oro för att situationen skulle kunna leda till matförgiftningar.
I beslutet framgår att städningen sedan mars sköts av ett privat företag, att personaltätheten förefaller vara på en rimlig nivå i jämförelse med andra boenden inom KST och att matlagning kan vara en del av omsorgen på ett serviceboende med heldygnsomsorg.
ÅMHM anser att KST ”förefaller” ha vidtagit rimliga förebyggande åtgärder tillsammans med personalen för att förebygga de missförhållanden som påtalats.
Däremot konstaterar ÅMHM att andelen obehörig personal är högre än på jämförbara enheter. Myndigheten bedömer också att KST:s svar kan tolkas som att obehöriga anställda under vissa tider arbetar ensamma. Därför uppmärksammas KST på att det enligt lag alltid ska finnas behörig personal på plats.

Personalens larm från KST-boende: Vi springer mellan köket och blöjbyten
Personal fruktar att klienter ska drabbas av matförgiftning – både KST och ÅMHM säger att situationen tas på allvar